Monday 12 May 2014

Aku Tak Sendiri: 1

Favorite place Airis Abdullah.. 
Di sinilah tenpatnya mencari ketenangan.

Terangkat-angkat kening Airis sebelum bersuara, “Kau bagilah baju melayu kau tu kat aku.”
Qalif tepuk dahi, “Habis aku nak balik pakai apa?”
“Pakai singlet, sudahlah. Orang lelaki tak apa seksi-seksi.”
Menyeringai Qalif dibuatnya.
“Apa?” kasar soalan daripada Airis.
“Laa.. perempuan rupanya? Ingatkan lelaki selama ni. Biasanyalah kan, kalau orang perempuan ni diaorang tak mainlah duduk dalam lubuk ikan macam kau ni, tahu? Diorang duduk rumah. Memasak ker. Membasuh ker. Tak pun menjahit.”
Kecil mata Airis dibuatnya.
“Ikut suka oranglah. Tu, nak bagi ker tak?” balas Airis sambil berkira-kira untuk berlalu ke tepi taliair semula.
 “Bagi apa?”
“Bajulah.”
“Nah. Ambik. Basuh sekali, baru pulangkan.”
“Tengoklah, kalau orang rajin,” balas Airis ketika menyusun langkahnya menuju ke arah taliair.
“Hah! Itu nak ke mana pulak tu? Baru jer sekejap tadi kena tegur, dah nak buat lagi.”

Senja dah menjengah. Airis dijemput pulang seperti biasa.
Qalif tak ubah seperti seorang ayah tiri yang garang bagi gadis itu.

“Gilalah kau. Sejahat-jahat Airis, aku tak gatal macam kaulah, Panjang! Hari-hari mengoda anak orang.”
“Habis? Kau ingat aku ni ingin sangat ker dengan kau? Tak malu!” jerkah Qalif sambil mencebik mengejek.
Aih! Garang betullah pakcik ni, Kalau dengan Julie, pijak semut pun tak mati. Bukan main romantik lagi. Geram aku. Tak apa. Ada hari nanti, aku nak balas. Siaplah kau Panjang, rungut Airis dalam hati.
Dia berjalan pulang sambil di awasi oleh Qalif dari arah belakang. Sebiji macam orang pakai bodyguard.
Seronok jugak ada bodyguard macam ni, bisik Airis dalam hati sambil menjeling memandang Qalif secara curi.
Ulas bibir gadis itu kian melebar. 


~: Bukan Dia :~


1 comment:

  1. Thanks, Mio atas sokongannya.. Insya-Allah, akan ku upload di NMK dalam masa terdekat...

    ReplyDelete