Sunday 23 March 2014

Pedihnya Cinta: 14

Membawa hati yang lara di bawah pohon, sekitar waterfront..

“Kenapa?” soal Tengku Faiq.
Nur Aisya terusan membisu.
“Aku tanya kenapa?” soal Tengku Faiq kembali dalam nada yang lembut tetapi sedikit tegas.
Nur Aisya mengeleng. Bergenang.
“Aku tanya lagi sekali, kenapa?” tanya Tengku Faiq dengan intonasi suaranya yang sedikit tinggi.

Nur Aisya terkejut. Lengannya disentap oleh Tengku Faiq sekali lagi. Terheret tubuhnya. Cepat-cepat dia menurut langkah suaminya. Mereka berjalan pulang ke hotel. Laju tanpa sebarang kata-kata. Airmata Nur Aisya berjurai disepanjang perjalanan, di sebalik kaca mata hitam yang setia.

Memori sekitar Bandaraya Kuching..

“Kau jangan nak nangis depan akulah, Aisya. Kau ingat, aku nak kesian dekat kau ker? Kenapa kau ikut aku tadi hah?” Tengku Faiq menyoal lagi.
“Aku tanya ni! Kenapa kau ikut aku?” bentak Tengku Faiq.
“Sun..sungguh. Aisya tak ikut awak,” jawab Nur Aisya.
“Bohong!”
Kamera Nur Aisya direntap kasar. Nur Aisya tidak melawan. Pandangannya masih ditumpukan pada lantai. Tengku Faiq membelek-belek gambar yang tersimpan dalam memori kamera. Satu persatu gambar itu direnung.
“Betul. Aisya tak bohong, awak. Aisya jalan-jalan aje. Tak sangka pulak boleh terserempak,” terang Nur Aisya sambil cuba mengangkat muka.
“Menjawab!”
“Aisya sedar siapa diri Aisya. Aisya ingat lagi pesan awak dulu-dulu tu. Betul.. Aisya tak tipu,” Nur Aisya menyambung membetulkan keadaan.

Ikuti kisah selanjutnya, 




No comments:

Post a Comment